Er zijn verschillende HKZ-certificaten die passen bij verschillende soorten van zorg- en dienstverlening in de Zorg & Welzijn branche.
De eerste stap om een HKZ-certificaat te behalen, is om te kijken welke HKZ-norm bij jou past.
In de norm staat namelijk beschreven wat er voor nodig is om het bijbehorende certificaat te behalen.
Vraag | Norm |
---|---|
A. Ik werk als zelfstandige in de zorg | A. Norm: ZZP-er in de zorg » |
B. Mijn organisatie is maximaal 10 fte groot | B. Norm: Kleine Organisaties » |
C. Overig | C. Kijk naar de sector specifieke HKZ-normen |
Nu u de norm heeft gekozen, die voor u of uw organisatie het meeste van toepassing is, kunt u de norm kopen. Lees deze norm goed en bepaal in hoeverre uw organisatie al voldoet aan de eisen uit de norm.
Indien u specialistische hulp nodig hebt om uw organisatie voor te bereiden op de toetsing, kunt u een van de HKZ-partners inschakelen. Deze partners kunnen u helpen bij het vormgeven van uw kwaliteitstraject.
Zodra u denkt aan de eisen uit de norm te voldoen, kunt u één of meerdere certificerende instellingen (CI-en) benaderen. Dit is een toetsende instantie die bij u langs komt om te beoordelen of uw organisatie aan de eisen voldoet die in de norm zijn gesteld.
HKZ adviseert om, al in een vroeg stadium, met meerdere CI-en contact op te nemen, zodat u kunt bepalen met welke CI u dit traject in wilt gaan. De CI zal tenslotte uw organisatie intensief leren kennen en het is dan belangrijk dat u zich prettig voelt bij de CI.
Op onze website staat onder het kopje ‘Certificerende instellingen’ welke CI-en een contract hebben met HKZ.
Als u denkt dat u klaar bent voor certificatie en de CI (Certificerende Instelling) is gekozen, maakt u een afspraak voor de initiële audit. Dit is de eerste audit in de certificatie cyclus van drie jaar. Deze audit bestaat uit 2 fases, waarbij tijdens de eerste fase gekeken wordt of u klaar bent voor de feitelijke audit in de tweede fase.
De grootte van uw organisatie bepaalt hoeveel dagen de audit in beslag neemt. De CI geeft u hierover vooraf de benodigde informatie.
Uw organisatie ontvangt een certificaat als de certificerende instelling van oordeel is dat het kwaliteitsmanagementsysteem van een instelling voldoet aan de eisen uit de HKZ-norm.
Uw certificaat wordt opgenomen in het openbaar certificaatregister van HKZ. Dit betekent dat elke belanghebbende kan zien dat u voldoet aan de eisen uit de betreffende HKZ-norm.
Uw certificaat is drie jaar geldig. Gedurende dit geldigheidstermijn komt de certificerende instelling periodiek langs om te controleren of u nog steeds aan de voorwaarden voldoet van het certificaat.
Voor de meeste HKZ-normen geldt dat na drie jaar het certificaat verloopt. Het is dan tijd voor hercertificatie. Mogelijk is er iets veranderd in de situatie van uw organisatie of wilt u gaan samenwerken met een andere certificerende instelling. Een nieuwe certificatiecyclus start. We raden u aan om tijdig te starten met de voorbereiding voor hercertificatie. Dit stappenplan kunt u daarbij weer als hulpmiddel gebruiken.
Terug naar “Het HKZ-certificaat”